اخبار

مصرف مکمل های غیر استاندارد و خطر سیاه شدن سر استخوان ران

مصرف مکمل های غیر استاندارد و خطر سیاه شدن سر استخوان ران
 
💢دکتر وحید فیض الهی متخصص جراحی استخوان و مفاصل(ارتوپد) در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه :🔻🔻
 
🔘 یکی از علت های شایع تخریب مفصل ران ،سیاه شدن سر استخوان آن می‌باشد،  نکروز یا سیاه شدن بافت فرایندی است که، به دنبال قطع خونرسانی در بافت هدف اتفاق می افتد و این فرایند منجر به مرگ سلول ها و از بین رفتن دائمی آنها خواهد شد.
 
 🔘 سیاه شدن سر استخوان ران( نکروز)؛ ناشی از قطع خون رسانی انجام شده به این ناحیه و به دنبال آن، تخریب بافتی و از بین رفتن سلول های سر استخوان است.
 
🔘 سلول هایی که در طی بیماری سیاه شدن سر استخوان ران دچار نکروز شده باشند، پس از مدتی ارتباط و استحکام اولیه ی خود را از دست داده و در نتیجه امکان شکستگی و گسترش نکروز به نواحی پایین تر استخوان نیز فراهم خواهد شد.
 
🔘 شایع ترین علت این بیماری مصرف داروهایی از دسته کورتون ها مانند دگزامتازون است. مصرف الکل ،مصرف مکمل های غیر استاندارد برای بدنسازی ،داروهای به اصطلاح گیاهی برای چاقی یا لاغری، ضربه و شکستگی گردن ، استخوان ران ، و نیز بعضی بیماریهای خونی مانند آنمی داسی شکل نیز از علل شایع دیگر این عارضه هستند .
 
🔘بیماری به تدریج موجب تغییر شکل سر استخوان ران می شود که نتیجه آن در دراز مدت تخریب یا سائیدگی مفصل ران می باشد اما در برخی اوقات ،بیماری به سرعت موجب تخریب مفصل لگن می شود.
 
🔘 بر اثر این عارضه بیمار درد شدیدی در ناحیه لگن پیدا می کند و محل درد بیشتر در کشاله ران می باشد که در اوائل بیماری بیشتر در هنگام وزن گذاری و راه رفتن می باشد و‌ با استراحت بهبود می یابد و با پیشرفت بیماری درد شدیدتر شده و حتی در هنگام استراحت ممکن است باقی بماند. 
 
🔘 سیاه شدن سر استخوان ران باعث سائیدگی و تخریب مفصل و درد هنگام فعالیت ‌‌و راه رفتن می شود و‌ در مواردی که سر کاملا تخریب شود باعث کوتاه شدن پا می شود.
 
🔘 اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود می‌توان با محدود نمودن فعالیت فیزیکی ‌‌و راه رفتن ،استفاده از عصا و  تقویت عضلات با آب درمانی و‌فیزیوتراپی پیشرفت بیماری را کند نمود ، اما درمان قطعی در موارد ناتوان کننده ‌در مواردی که درمان طبی بی تاثیر باشد تعویض مفصل کامل لگن میباشد که باعث بهبود درد و‌ لنگش و کوتاهی اندام میگردد.
 
 
۲ آذر ۱۴۰۱ ۲۱:۳۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید