اخبار

درد استخوان را جدی بگیرید!

درد استخوان را جدی بگیرید!

💠دکتر وحید فیض الهی جراح و متخصص بیماریهای استخوان و مفاصل در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت دانشگاه:🔻


🟣 علت درد استخوان معمولا کاهش تراکم استخوان یا آسیب به بافت استخوان است؛ اما از طرفی می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی زمینه‌ای می باشد. 

 🟣 درد استخوان یکی از شایع‌ترین علائم سرطان استخوان است، بنابراین افراد نباید آن را نادیده بگیرند ، همچنین امکان دارد درد یا حساسیت استخوان نتیجه عفونت، وقفه در جریان خون یا سرطان باشد که این شرایط نیاز به مراقبت فوری پزشکی توسط دکتر ارتوپد دارد و این درد با دردهای عضلانی و مفصلی متفاوت است.

🟣 جراحت و آسیب‌دیدگی،کمبود مواد معدنی ،سرطان متاستاتیک،سرطان استخوان، بیماری‌هایی که موجب اختلال در تامین خون،عفونت و سرطان خون از جمله عوامل ایجاد کننده درد استخوان هستند.

 🟣 جراحت و آسیب‌دیدگی به عنوان یکی از عوامل ایجادکننده دردهای استخوانی هستند این درد معمولا ناشی از حوادثی مثل تصادف اتومبیل و سقوط از ارتفاع است. ضربه ممکن است سبب شکستگی استخوان شود. هر آسیبی که به استخوان برسد، می‌تواند باعث ایجاد درد شود.

🟣استخوان‌ها برای اینکه قوی و محکم بمانند به انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارند. کمبود کلسیم و ویتامین دی، معمولا به پوکی استخوان منجر می‌شود که یکی از رایج‌ترین بیماری‌های مربوط به استخوان است. افرادی که در مراحل پیشرفته‌ پوکی استخوان قرار دارند، درد استخوان را تجربه می‌کنند.

🟣سرطان متاستاتیک نیز نوعی از سرطان است که در جایی از بدن شروع می‌شود ولی به سایر قسمت‌های بدن گسترش پیدا می‌کند.

🟣 سرطان‌های سینه، ریه، تیروئید، کلیه و پروستات، از جمله سرطان‌هایی هستند که به استخوان هم سرایت می‌کنند .

🟣 سرطان استخوان نیز  رشد سلول‌های سرطانی در بافت استخوان است. این سرطان نسبت به سرطان متاستاتیک استخوان، نادرتر است. این بیماری می‌تواند درد در استخوان را ایجاد کند و باعث از بین رفتن یا آسیب رسیدن به ساختار عادی استخوان شود.

🟣 بعضی از بیماری‌ها مثلا کم‌خونی داسی‌شکل، مانع از تامین خون برای استخوان‌ها می‌شود. بدون منبع مداوم و ثابت خون، بافت استخوان شروع به تحلیل رفتن می‌کند. این مشکل، باعث ایجاد دردهای شدید و ضعف در استخوان‌ها می‌شود.

🟣 همچنین اگر عفونت از استخوان ناشی شود یا به آن سرایت کند، می‌تواند به بیماری شدید و خطرناکی به نام عفونت استخوان منجر شود. این عفونت در بافت استخوان می‌تواند سلول‌های استخوان را بکشد و باعث ایجاد درد استخوان شود.

 🟣لوکمیا یا سرطان خون نیز سرطان مغز استخوان است. مغز استخوان در بیشتر استخوان‌ها پیدا می‌شود و مسئول تولید سلول‌های استخوانی است. افرادی که به سرطان خون مبتلا هستند، معمولا درد استخوان را به خصوص در ساق پا تجربه می‌کنند.

🟣 یکی از قابل توجه‌ترین علائم درد استخوان، درد یا هر نوع ناراحتی در استخوان  ثابت و یا استخوان درحال حرکت است و دیگر علائم آن، به علت ایجاد درد استخوان بستگی دارد: مثلاً در آسیب‌دیدگی: ورم، تغییر شکل یا شکستگی قابل مشاهده، ضربه‌ ناگهانی و محکم یا صدای خرد شدن است و در موقع آسیب و یا کمبود مواد معدنی به درد در بافت و عضلات، اختلالات خواب، ضعف، خستگی، گرفتگی عضلات است.

🟣پوکی استخوان نیز از علت های کمردرد، خمیدگی ستون فقرات، کاهش وزن به مرور زمان و سرطان متاستاتیک نیز علائم متعددی که به محل انتشار سرطان بستگی دارد مثل سردرد، درد در قفسه سینه، شکستگی استخوان، تشنج، سرگیجه، زردی، تنگی نفس، ایجاد ورم در شکم دارد.

 🟣افزایش شکستگی در استخوان‌ها، احساس کردن توده یا جرم زیر پوست، بی‌حسی یا خواب رفتگی نیز از علائم سرطان استخوان و  درد مفاصل، از دست دادن عملکرد مفاصل، ضعف از علائم عدم تامین خون برای استخوان است.

🟣 عفونت نیز علائمی مانند قرمزی، رگه‌هایی در محل عفونت، ورم، احساس گرما در محل عفونت  و بیماری لوکمیا نیز خستگی، رنگ‌پریدگی، تنگی نفس، عرق شبانه، کاهش وزن بی‌دلیل را به دنبال دارد.

🟣 پزشک برای درمان باید ابتدا دلیل ایجاد درد استخوان را پیدا کند. طبیعتا از بین بردن دلیل ایجاد درد استخوان، باعث کاهش یا حذف درد می‌شود. پزشک، تست‌های فیزیکی را انجام می‌دهد و سوابق بیمار را بررسی می‌کند.

🟣 پزشک ممکن است برای بیمار آزمایش خون ، سی‌تی اسکن، ام‌آر‌آی و عکس از استخوان، تست‌های ادرار درخواست کند تا بیماری‌های مختلف را بررسی کند و علت دقیق ایجاد درد استخوان را تشخیص دهد.

۲۳ بهمن ۱۴۰۱ ۱۵:۲۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید